جابر بن عبدالله انصارى گوید: روزى حضرت به او خطاب کرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟ حضرت نماز داراى تأویل و مفهومى است که تمام معناى عبودیّت در آن آن شخص عرض کرد: پس مرا تعلیم فرما. امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تکبیر آن است که خداوند، سبحان و منزّه است از این که داراى قیام و قعود باشد. دومین تکبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حرکت و سکون نمىباشد. سومین تکبیر یعنى؛ نمىتوان خداوند را به جسمى تشبیه کرد. چهارمین تکبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمىشود. پنجمین تکبیر مفهومش آن است که خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مىکند. ششمین تکبیر معنایش این است که زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد. و هفتمین تکبیر یعنى؛ بدان که خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست. سپس در ادامه فرمایش خود فرمود: معناى رکوع آن است که مىگویى: خداوندا! من به تو ایمان آوردهام و از آن دست بر نمىدارم، گرچه گردنم زده شود. و چون سر از رکوع بر مىدارى و یعنى؛ و هنگامى که سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاک آفریدهاى؛ و سر بلند کردن از سجده یعنى؛ مرا از خاک خارج گرداندهاى. و همین که دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاک بر مىگردانى؛ و چون سر بلند کنى گویى: و مرا از درون همین خاک در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مىگردانى. و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهلبیت او علیهم صلوات الله مىباشد. و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، که در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد. منبع: مستدرک الوسائل، ج 4، ص 105، ح 5/ بحار الانوار:، ج 84، ص 253، ح 38. سایت تبیان
اسرار نماز در کلام امیر مؤمنان علی علیه السلام
به همراه مولاى متّقیان، امام على علیه السلام بودم، شخصى را دیدیم که
مشغول نماز است،
مىدانى که چگونه و براى چه مىباشد؟
فرمود: آرى، به حقّ آن کسى که محمّد صلّى الله علیه و آله را به نبوّت
مبعوث گردانید،
خواهد بود.
مىگوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ الحَمْدلله ربّ العالمین»
خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آوردهاى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى
مطلق تویى.
Design By : Pichak |